U heeft geen rechtsbijstandverzekering? Wat nu?


U heeft schade aan uw eigen auto, die is veroorzaakt door een ander motorrijtuig. Helaas heeft u geen rechtsbijstandverzekering en alleen een WA-verzekering. Dat betekent dat uw eigen verzekeringsmaatschappij niks voor u kan betekenen en u kunt niet terecht bij een rechtsbijstandsverzekeraar. Toch zijn er ook voor u mogelijkheden. Op deze pagina staan verschillende scenario’s met oplossingen.


Verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij is bekend

Nederlandse verzekeraar

De tegenpartij heeft schade aan uw auto veroorzaakt?
Als u een A t/m Z Pakket Privé heeft,  maak dan gebruik van de gratis Lancyr Verhaalservice, als een ander motorrijtuig in Nederland met een Nederlands kenteken schade aan uw rijdt.

U hoort binnen één werkdag of zij u kunnen helpen bij het verhalen van uw schade.
Ga naar www.mijnschade.com/link/CreateIncident/UUID=IB5wAonK7Htjvd0XajRg en meld uw schade aan.

Let op: u kunt uw aanvraag bij de Lancyr Verhaalservice alleen via internet indienen.

Heeft u geen A t/m Z Pakket Privé?
Neem dan rechtstreeks contact op met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Zij regelen het verder met u.

Buitenlandse verzekeraar

Via de website nlbureau.vereende.nl kunt u onder het kopje “vind vertegenwoordiger” de vertegenwoordiger van de buitenlandse verzekeraar vinden. U kunt vervolgens rechtstreeks contact opnemen met deze vertegenwoordiger. Zij zullen de schade verder met u regelen.


Verzekeraar tegenpartij is onbekend, maar u heeft wel een kenteken

Nederlands kenteken

U kunt de verzekeraar van de tegenpartij achterhalen bij het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) U kunt dit als volgt doen:

  1. U maakt € 4,60 (bedrag 2017) over naar IBAN NL76ABNA0477263054 onder vermelding van het kenteken van de tegenpartij en schadedatum;
  2. Vervolgens mailt u naar iv@rdw.nl met daarin de navolgende gegevens:
  • Adres van aanvrager (dus niet van tegenpartij);
  • Kenteken van tegenpartij (Nederlands kenteken);
  • Schadedatum;
  • Betalingsdatum van de € 4,60 en IBAN van welk nummer er is betaald (dus niet het IBAN van RDW).
  1. De verwerkingsduur is 5-7 werkdagen;
  2. U kunt ook hiervoor naar het loket van RDW gaan in Veendam en Zoetermeer;
  3. Telefoonnummer RDW 0900-0739 of http://www.rdw.nl/.

Buitenlands kenteken

Via de website nlbureau.vereende.nl kunt u onder het kopje “vind verzekeraar” de buitenlandse verzekeraar vinden (niet altijd mogelijk). U kunt vervolgens onder het kopje “vind vertegenwoordiger” de vertegenwoordiger van de buitenlandse verzekeraar vinden. U kunt rechtstreeks contact opnemen met deze vertegenwoordiger. Zij zullen de schade verder met u regelen.