Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de meest gestelde vragen van dit moment. Zit uw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een mail met uw vraag. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Algemene vragen

U wilt een schade melden?

Klik hier om direct uw schade te melden via onze digitale schadeformulieren.

U wilt uw verzekering opzeggen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken (als het een motorrijtuigenverzekering is)
  • Datum dat de verzekering moet stoppen
  • Stuur uw vrijwaringsbewijs mee als u de auto heeft verkocht, of als die total loss is verklaard
    (bijvoorbeeld als foto of scan)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw oude verzekering opzeggen?

U kunt uw verzekering bij de vorige verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon opzeggen door een opzegbrief te sturen naar uw huidige verzekeraar of tussenpersoon. Vermeld daarin het polisnummer van uw oude verzekering en per welke datum u de verzekering wilt opzeggen.

Let op de opzegtermijn
Houd bij het afsluiten van een nieuwe verzekering altijd rekening met de opzegtermijn van uw huidige verzekering. De eerst mogelijke opzegdatum kunt u opvragen bij uw huidige verzekeraar. Zit u nog voor een bepaalde tijd vast aan uw huidige verzekering? Let dan op dat u de juiste ingangsdatum gebruikt voor uw nieuwe verzekering.

Waar staan uw polisvoorwaarden?

Alle polisvoorwaarden van onze volmachten kunt u hier downloaden en opslaan. Op uw polisblad staan de polisvoorwaarden vermeld die voor u van toepassing zijn. Het polisblad is leidend en verwijst naar de verzekeringsvoorwaarden. Verzekeringsclausules gelden uitsluitend als daar op het polisblad naar verwezen wordt.

.
.

Vragen over uw autoverzekering

U wilt weten waar de meldcode van uw auto staat?

Deze code kunt u terug vinden op het kentekenbewijs.

U wilt uw autoverzekering opzeggen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • Datum dat de wijziging in moet gaan
  • Stuur uw vrijwaringsbewijs mee als u de auto heeft verkocht, of als die total loss is verklaard
    (bijvoorbeeld als foto of scan)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw kenteken wisselen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • De meldcode van de nieuwe auto (kijk hiervoor op de kentekenkaart)
  • De gewenste dekking (ook als deze hetzelfde blijft)
  • Datum dat de wijziging in moet gaan (kan niet eerder dan vandaag)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw dekking wijzigen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • De meldcode van de nieuwe auto (kijk hiervoor op de kentekenkaart)
  • De gewenste dekking
  • Datum dat de wijziging in moet gaan (kan niet eerder dan vandaag)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt weten hoeveel schadevrije jaren u heeft?

U kunt het eenvoudig zelf berekenen:

  • Tel het aantal jaar dat u verzekerd bent (maakt niet uit bij welke maatschappij of welke auto)
  • Trek voor elke schade die u in die periode heeft gemeld en geclaimd 5 jaar af.

Wilt u het precies weten?

Kijk dan op uw meest recente polis. Deze heeft u als bijlage via e-mail of per post ontvangen, of u kunt het ook opzoeken in uw eigen Mijn Verzekeringen omgeving als u hiervoor geregistreerd bent. Heeft u nog geen Mijn Verzekering? Neem dan contact op met uw tussenpersoon of kijk op de website van uw tussenpersoon.

Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

U bent niet meer bij ons verzekerd, maar wilt uw schadevrije jaren weten?

Als uw verzekering al niet meer bij ons loopt, dan kunt u bij Roy-data opvragen hoeveel schadevrijejaren u heeft. Klik hier voor de website van Roy-data.

U wilt weten wat een WA autoverzekering is?

Een WA dekking is een verplichte (door de Nederlandse overheid) autoverzekering.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een WA dekking. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

U wilt weten wat WA + Beperkt Casco autoverzekering is?

Een Beperkt Casco dekking is een aanvulling op uw WA dekking en is niet verplicht. Afhankelijk van de leeftijd en waarde van uw auto kunt u hiervoor kiezen.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een Beperkt Casco dekking. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

U wilt weten wat WA + Casco autoverzekering is?

Een Casco dekking is een aanvulling op uw WA dekking en is niet verplicht. Afhankelijk van de leeftijd en waarde van uw auto kunt u hiervoor kiezen.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een Casco dekking. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

.
Vragen over uw factuur

Waarom is de eerste premiebetaling hoger dan wat op mijn polisblad staat?

Dit heeft twee redenen:

  • U betaalt eenmalig administratiekosten;
  • Als uw verzekering niet in gaat op de eerste dag van de maand, betaalt u de premie vanaf het moment dat u verzekerd bent tot en eventueel met de volgende (facturatie) periode.  Let op: Dit geldt alleen voor de eerste betaling.
    Bij de volgende betalingen betaalt u de premie die op uw polisblad staat (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen).

Waarom schrijft Het Nederlands Volmachtbedrijf mijn premie af?

Eén van onze taken is het afschrijven van premies voor verzekeringsadviseurs en tien verzekeringsmaatschappijen, waarvan wij volmachten hebben. Wij regelen namelijk het beheer en de financiële administratie voor kantoren die bij ons zijn aangesloten, zoals Lancyr Verzekeringen, FDC Financieel Planners & Adviseurs, maar ook voor ons eigen huismerk Lancyr en tal van andere kantoren.

Voor een uitgebreide uitleg over wat wij doen kunt u hier klikken.

Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?

Tussen 24ste en 27ste van de maand.

.
.

Vragen over uw groene kaart

Wat is de groene kaart?

De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Op de groene kaart staat alle verzekeringsinformatie die u nodig heeft wanneer u schade rijdt in Nederland of het buitenland.

De kaart ziet er overal in Europa hetzelfde uit. Hij is dus voor iedereen herkenbaar en te ‘lezen’.

Is de groene kaart verplicht?

In principe niet. In Nederland niet (sinds 1972). In sommige andere landen en omstandigheden wel!

Het is wel handig om een verzekeringsbewijs (zoals de groene kaart) bij u te hebben. Iets waar alle belangrijke gegevens op staan. Als u dan schade oploopt, kan de politie overal binnen de EU nakijken hoe u verzekerd bent. Dat maakt de afwikkeling van de schade een stuk makkelijker.

Is de groene kaart verplicht voor een caravan?

Als een caravan of aanhangwagen hetzelfde kenteken heeft als het trekkend motorrijtuig is het voldoende dat er A + F op de groene kaart staat. Heeft de caravan of aanhangwagen een ander kenteken, dan moet in ELK land aangetoond kunnen worden dat deze WA verzekerd is. Dat kan dus met een groene kaart met alleen de F en het kenteken van de aanhanger.

Welke informatie staat er op de groene kaart?

  • Uw gegevens;
  • Uw verzekeringsnummer;
  • Uw verzekeringsmaatschappij;
  • De einddatum van uw verzekering (en dus geldigheid op dat moment);
  • In welke landen u wel of niet verzekerd bent.

In welke landen moet u de groene kaart bij hebben?

Binnen de EU is het niet nodig.
In de volgende niet EU landen heeft u ook geen groene kaart nodig:

  • Kroatië
  • Liechtenstein
  • IJsland
  • Noorwegen
  • Andorra
  • Zwitserland

Let op: Het is verstandig om de groene kaart wel mee te nemen. Er kunnen zich situaties voordoen waar een groene kaart nodig is. U kunt ook een geprinte- of een digitale groene kaart of een ander verzekeringsbewijs meenemen.

In andere landen buiten de EU moet u wél altijd een groene kaart bij u hebben. Anders moet u er één aan de grens kopen.

In welke landen heeft u de originele groene kaart nodig?

Bepaalde landen verplichten u om de originele papieren groene kaart bij u te hebben als u in dat land op vakantie of zakenreis bent. Dat betekent dat een zelf geprinte versie zonder groene achtergrond of digitale versie niet volstaat. Bel voor een originele groene kaart naar Het Nederlands Volmachtbedrijf via 013 – 507 07 18 (optie 3) of print de groene kaart op groen gekleurd papier.

In onderstaande landen is een originele papieren groene kaart verplicht:

ALBANIË

AZERBEIDJAN

BOSNIË – HERZEGOVINA

ISRAËL

MACEDONIË

MAROKKO

MOLDAVIË

MONTENEGRO

OEKRAÏNE

RUSLAND

* SERVIË

TUNESIË

TURKIJE

* Slechts in bepaalde gebieden van Servië is de groene kaart geldig. Kosovo is afgescheiden van Servië en wordt door Servië niet erkend. Ook Internationaal is Kosovo niet als land erkend binnen het Groene Kaart verdrag. U heeft dus voor Kosovo, aan de Kosovaarse grens, een aparte verzekering nodig.

Is de groene kaart ook digitaal geldig?

JA en NEE. U kunt op reis met de groene kaart in uw e-mail of als afbeelding op uw tablet of smartphone. Wat telt is dat alle relevante gegevens goed leesbaar zijn. Lees onder het kopje In welke landen heeft u een originele groene kaart nodig? in welke landen een digitale groene kaart niet voldoende is.

Als u de groene kaart digitaal heeft, kunt u deze zelf printen op groen gekleurd papier. Als u wilt, kunnen wij ook kosteloos één toesturen. Bel daarvoor Het Nederlands Volmachtbedrijf via 013 – 507 07 18 (optie 3).

.
.

Vragen over uw rechtsbijstandverzekering

Waar kan ik terecht voor juridische hulp?

Bent u klant en heeft u een juridische vraag, of overweegt u een zaak te melden?  Raadpleeg uw polis of uw polisvoorwaarden welke rechtsbijstandverzekering u heeft. Kies hieronder het juiste telefoonnummer voor de beste en snelste hulp.

Lancyr Rechtsbijstandverzekering
De Lancyr Juridische Helpdesk is bereikbaar op 088-0204561
Maandag t/m donderdag 08.00 – 20.00 uur
Vrijdag 08.00 – 18:00 uur
Zaterdag 12.00 – 16:00 uur

De Lancyr juridische helpdesk wordt bemand door onafhankelijke, deskundige juristen die u kunnen helpen bij het bepalen van uw juridische positie, bij het beoordelen van de haalbaarheid van uw kwestie en bij het geven van advies over een eventuele vervolg actie.

ARAG Rechtsbijstandverzekering
Telefoonnummer: 033-4342342.

DAS Rechtsbijstandverzekering
Telefoonnummer: 020-6518888.