Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de meest gestelde vragen van dit moment. Zit uw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een mail met uw vraag. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Algemene vragen

U wilt een schade melden?

Klik hier om direct uw schade te melden via onze digitale schadeformulieren.

U wilt weten hoe een schadebehandeling werkt?

Op onze infokaart schade staat uitgelegd hoe een schadebehandeling werkt. Download de infokaart hier.

U wilt uw verzekering opzeggen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken (als het een motorrijtuigenverzekering is)
  • Datum dat de verzekering moet stoppen
  • Stuur uw vrijwaringsbewijs mee als u de auto heeft verkocht, of als die total loss is verklaard
    (bijvoorbeeld als foto of scan)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw oude verzekering opzeggen?

U kunt uw verzekering bij de vorige verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon opzeggen door een opzegbrief te sturen naar uw huidige verzekeraar of tussenpersoon. Vermeld daarin het polisnummer van uw oude verzekering en per welke datum u de verzekering wilt opzeggen.

Let op de opzegtermijn
Houd bij het afsluiten van een nieuwe verzekering altijd rekening met de opzegtermijn van uw huidige verzekering. De eerst mogelijke opzegdatum kunt u opvragen bij uw huidige verzekeraar. Zit u nog voor een bepaalde tijd vast aan uw huidige verzekering? Let dan op dat u de juiste ingangsdatum gebruikt voor uw nieuwe verzekering.

U wilt weten waar uw polisvoorwaarden staan?

Alle polisvoorwaarden van onze volmachten kunt u hier downloaden en opslaan. Op uw polisblad staan de polisvoorwaarden vermeld die voor u van toepassing zijn. Het polisblad is leidend en verwijst naar de verzekeringsvoorwaarden. Verzekeringsclausules gelden uitsluitend als daar op het polisblad naar verwezen wordt.

Wanneer moet u een schade melden?

U moet een schade zo snel mogelijk melden. Dit kan bij uw tussenpersoon of bij ons. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Is schade door uw eigen schuld verzekerd?

Dat hangt af van de dekking. Wanneer u de meest uitgebreide dekking heeft vaak wel.

Let op: opzet of grove nalatigheid is nooit verzekerd. Ook gevolgschade van achterstallig onderhoud aan uw woning of een eigen gebrek van een product is niet verzekerd (de wasmachine of televisie gaan uit ouderdom kapot).

Is er altijd een eigen risico?

Het verschilt per verzekering (polis) of u eigen risico heeft, maar ook of u gekozen heeft voor een vrijwillig eigen risico (bijvoorbeeld om de premie te verlagen). Wij verwijzen u hiervoor  naar het polisblad en de polisvoorwaarden. Op het polisblad staat welke polisvoorwaarden voor u van toepassing zijn.

Reactie termijn: Wanneer kan ik een reactie verwachten?

Wij vinden het belangrijk dat u vooraf weet binnen welke termijn u een reactie van ons mag verwachten. Wij streven ernaar om in onderstaande gevallen een reactie termijn van 10 werkdagen aan te houden*:

  • Het reageren op informatieverzoeken over bestaande en nieuwe verzekeringen;
  • Het accepteren van nieuwe verzekeringen en het wijzigen en opzeggen van bestaande verzekeringen;
  • Het verstrekken van verzekeringstechnische opgaven en documenten, zoals de afgifte van polissen en verzekeringsbewijzen (nieuwe en bestaande verzekeringen);
  • Verzekeringsuitkeringen;

Voor schadebehandeling streven wij naar een reactie termijn van 15 werkdagen.*

Wij informeren u tijdig als het niet lukt om u binnen de termijn een eerste reactie te geven. Hierbij geven we aan binnen welke termijn u wel een reactie van ons zal ontvangen. Hoort u niets van ons? Dan vragen wij u vriendelijk om contact met ons op te nemen, zo kunnen we vaststellen of uw bericht ons in goede orde heeft bereikt.

* De reactietermijnen gelden niet voor de totale doorlooptijd van processen, maar alleen voor het eerste – inhoudelijke – antwoord aan u. Als wij u om aanvullende gegevens vragen en u hierop reageert, dan gaat de reactietermijn opnieuw in vanaf de datum waarop wij uw reactie hebben ontvangen.

.
.

Vragen over uw autoverzekering

U wilt weten waar de meldcode van uw auto staat?

Deze code kunt u terug vinden op het kentekenbewijs.

U wilt uw autoverzekering opzeggen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • Datum dat de wijziging in moet gaan
  • Stuur uw vrijwaringsbewijs mee als u de auto heeft verkocht, of als die total loss is verklaard
    (bijvoorbeeld als foto of scan)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw kenteken wisselen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • De meldcode van de nieuwe auto (kijk hiervoor op de kentekenkaart)
  • De gewenste dekking (ook als deze hetzelfde blijft)
  • Datum dat de wijziging in moet gaan (kan niet eerder dan vandaag)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt uw dekking wijzigen?

Stuur onderstaande gegevens naar uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Vermeld het volgende:

  • Uw naam
  • Uw adres (straatnaam, postcode en huisnummer)
  • Uw kenteken
  • De meldcode van de nieuwe auto (kijk hiervoor op de kentekenkaart)
  • De gewenste dekking
  • Datum dat de wijziging in moet gaan (kan niet eerder dan vandaag)

Als de informatie niet compleet is, duurt het langer om deze te verwerken.

U wilt weten hoeveel schadevrije jaren u heeft?

U kunt het eenvoudig zelf berekenen:

  • Tel het aantal jaar dat u verzekerd bent (maakt niet uit bij welke maatschappij of welke auto)
  • Trek voor elke schade die u in die periode heeft gemeld en geclaimd 5 jaar af.

Wilt u het precies weten?

Kijk dan op uw meest recente polis. Deze heeft u als bijlage via e-mail of per post ontvangen, of u kunt het ook opzoeken in uw eigen Mijn Verzekeringen omgeving als u hiervoor geregistreerd bent. Heeft u nog geen Mijn Verzekering? Neem dan contact op met uw tussenpersoon of kijk op de website van uw tussenpersoon.

Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

U bent niet meer bij ons verzekerd, maar wilt uw schadevrije jaren weten?

Als uw verzekering al niet meer bij ons loopt, dan kunt u bij Roy-data opvragen hoeveel schadevrijejaren u heeft. Klik hier voor de website van Roy-data.

U wilt weten of een schadeclaim gevolgen heeft voor uw schadevrije jaren?

Ja. We werken met een bonusmalus systeem. Wanneer u een schade claimt die niet door de tegenpartij betaald wordt, bent u meestal 5 schadevrije jaren kwijt. Dit kan ook gevolgen hebben voor uw bonuskorting en premie.

U wilt weten wat een WA-verzekering is?

Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is een verplichte (door de Nederlandse overheid) autoverzekering.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een WA verzekering. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

U wilt een autoschade melden op uw WA-verzekering?

De tegenpartij heeft schade aan uw auto veroorzaakt?
Als u een A t/m Z Pakket Privé heeft kunt u gebruik maken van de gratis Lancyr Verhaalservice, als een ander motorrijtuig in Nederland met een Nederlands kenteken schade aan uw motorrijtuig rijdt.

U hoort binnen één werkdag of zij u kunnen helpen bij het verhalen van uw schade.
Ga naar www.mijnschade.com/link/CreateIncident/UUID=IB5wAonK7Htjvd0XajRg en meld uw schade aan.

Let op: u kunt uw aanvraag bij de Lancyr Verhaalservice alleen via internet indienen.

Heeft u geen A t/m Z Pakket Privé?
Neem dan rechtstreeks contact op met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Zij regelen het verder met u.

U wilt weten wat een WA + Beperkt Cascoverzekering is?

Een WA + Beperkt Cascoverzekering is een aanvulling op uw WA-verzekering en is niet verplicht. Afhankelijk van de leeftijd en waarde van uw auto kunt u hiervoor kiezen.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een Beperkt Casco dekking. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

U wilt een autoschade melden op uw WA + Beperkt Cascoverzekering?

De tegenpartij heeft schade aan uw auto veroorzaakt?
Als u een A t/m Z Pakket Privé heeft kunt u gebruik maken van de gratis Lancyr Verhaalservice, als een ander motorrijtuig in Nederland met een Nederlands kenteken schade aan uw motorrijtuig rijdt.

U hoort binnen één werkdag of zij u kunnen helpen bij het verhalen van uw schade.
Ga naar www.mijnschade.com/link/CreateIncident/UUID=IB5wAonK7Htjvd0XajRg en meld uw schade aan.

Let op: u kunt uw aanvraag bij de Lancyr Verhaalservice alleen via internet indienen.

Heeft u geen A t/m Z Pakket Privé?
Als de tegenpartij aansprakelijk is en u heeft geen A t/m Z Pakket Privé, dan  kunt u rechtstreeks contact op met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Zij regelen het verder met u.

Bekijk hieronder waarvoor u verzekerd bent met uw WA – Beperkt Cascoverzekering
In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een WA + Beperkt Cascoverzekering. Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet verzekerd is.

WA WA + Beperkt Casco WA +Casco(All Risk)
Schade aan anderen, door uw auto
Letsel aan andere, door uw auto
24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
Schade door rook en brand X
Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg X
Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak X
Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X
Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt X X

U wilt weten wat WA + Cascoverzekering (All Risk) is?

Een Casco dekking is een aanvulling op uw WA dekking en is niet verplicht. Afhankelijk van de leeftijd en waarde van uw auto kunt u hiervoor kiezen.

In onderstaand schema ziet u globaal waarvoor u verzekerd bent met een WA + Cascoverzekering (All Risk). Download hier de polisvoorwaarden van al onze volmachten voor een volledig overzicht van wat wel en wat niet gedekt is.

WA

WA + Beperkt Casco

WA +Casco(All Risk)

Schade aan anderen, door uw auto

Letsel aan andere, door uw auto

24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Schade door rook en brand

X

Schade door storm, regen, hagel of dieren op de weg

X

Schade aan uw auto door diefstal, joyriding of inbraak

X

Barsten, sterretjes of putjes in uw autoruit

(kijk in de voorwaarden voor de reparateur)

X

Schade aan uw eigen auto, door uzelf veroorzaakt

X X

U wilt ruitschade laten repareren?

  • Bel het telefoonnummer dat op de groene kaart staat onder ruitschade.
  • Als u die niet kunt vinden, neem dan kunt u contact op met uw tussenpersoon. Op uw polisblad staat wie uw tussenpersoon is.

Klik hier voor meer informatie over reparatie of vervanging bij ruitschade.

U wilt een inbraak/diefstalschade melden?

Heel vervelend voor u dat iemand uw auto heeft beschadigd of gestolen!
Klik hier om te kijken wat u moet/kunt doen?

Wanneer heeft u in de basis recht op hulp bij schade. Wie moet u bellen?

  • Wanneer u een aanrijding heeft gehad en niet verder kunt rijden;
  • Wanneer u zelf door de schade niet meer in staat is om verder te rijden en er geen andere inzittende zijn die de auto kunnen besturen, kunt u gebruik maken van de hulpverlening.

Neem in bovenstaande gevallen contact op met de hulpverleningsorganisatie. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Op uw groene kaart vindt u het telefoonnummer.

Let op: u hoort minimaal een WA verzekering voor uw auto te hebben, om bovenstaande basis hulp te ontvangen.

Wanneer u beperkt casco of volledig casco verzekerd bent, heeft u in meer gevallen recht op hulp. Neem contact op met u adviseur om te bespreken of een uitgebreide motorrijtuigenverzekering voor u interessant is.

Wanneer moet u aangifte doen bij de politie?

  • Na diefstal van uw auto;
  • Na diefstal van spullen uit uw auto;
  • Als iemand schade aan uw auto heeft veroorzaakt en is doorgereden (zonder informatie achter te laten).

Wanneer moet u een schadeformulier invullen?

Bij een aanrijding moet u de voor- en achterkant van het Europees aanrijdingsformulier invullen. Dit hoeft niet als het om een ruitschade gaat.

Heeft u een andere schade dan aan uw auto, meld dan hier uw schade.

Waar kunt u uw auto laten herstellen, wanneer u volledig casco verzekerd bent?

Wij adviseren u om uw auto te laten herstellen bij een aangesloten herstelbedrijven. Op www.schadegarant.nl vindt u welke herstellers bij ons zijn aangesloten.

In veel gevallen kan dit een voordeel opleveren voor uw eigen risico en kunt u gebruikmaken van gratis vervangend vervoer tijdens het herstel van uw auto.

Wanneer kan ik een schade melden bij het Waarborgfonds Motorverkeer?

Als u in Nederland een motorvoertuigschade heeft dat veroorzaakt is door een onbekend of onverzekerd motorvoertuig, kunt u terecht bij het Waarborgfonds Motorverkeer (WBF).

Ga voor alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor hulp naar https://waarborgfonds.vereende.nl.

Waar kan ik een Europees schadeformulier vinden?

U kunt het Europees schadeformulier in het Nederlands HIER downloaden.
U kunt het Europees schadeformulier in het Engels HIER downloaden.
U kunt het Europees schadeformulier in het Duits HIER downloaden.

Voor overige (digitale) schadeformulieren klikt u HIER.

.
Vragen over uw factuur

Waarom is de eerste premiebetaling hoger dan wat op mijn polisblad staat?

Dit heeft twee redenen:

  • U betaalt eenmalig administratiekosten;
  • Als uw verzekering niet in gaat op de eerste dag van de maand, betaalt u de premie vanaf het moment dat u verzekerd bent tot en eventueel met de volgende (facturatie) periode.  Let op: Dit geldt alleen voor de eerste betaling.
    Bij de volgende betalingen betaalt u de premie die op uw polisblad staat (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen).

Waarom schrijft Het Nederlands Volmachtbedrijf mijn premie af?

Eén van onze taken is het afschrijven van premies voor verzekeringsadviseurs en tien verzekeringsmaatschappijen, waarvan wij volmachten hebben. Wij regelen namelijk het beheer en de financiële administratie voor kantoren die bij ons zijn aangesloten, zoals Lancyr Verzekeringen, FDC Financieel Planners & Adviseurs, maar ook voor ons eigen huismerk Lancyr en tal van andere kantoren.

Voor een uitgebreide uitleg over wat wij doen kunt u hier klikken.

Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?

Tussen 24ste en 27ste van de maand.

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Om te voorkomen dat uw dekking wordt opgeschort, sturen wij u 14 dagen na premievervaldatum een 1e herinnering. Hierin verzoeken wij u om de betaling alsnog te voldoen.

Heeft u 30 dagen na de premievervaldatum nog niet betaald, dan ontvangt u een aanmaning en vervalt uw dekking (!). Dat betekent dat u geen uitkering ontvangt bij een eventuele schade. Maar u blijft de premie wel verschuldigd.

Daarnaast wordt er bij autoverzekeringen ook twee keer kosten in rekening gebracht voor het afmelden en aanmelden van uw verzekering bij de RDW.

Vervolgens ontvangt u nog een laatste verzoek, waarin wij u nogmaals verzoeken te betalen. Als betaling na dit verzoek uitblijft, beëindigen wij de verzekering. Ook kunnen we op dat moment een incassobureau inschakelen. Verder registreren we u bij Stichting CIS (voor meer informatie zie www.stichtingcis.nl) wegens wanbetaling. Zij nemen uw gegevens op in een lijst. Als u op die lijst staat, is het later misschien lastiger om u weer te verzekeren.

Lees hier meer over in het Protocol bij betalingsachterstanden.

.
Vragen over uw inboedel- en woonhuisverzekering

Wat is de nieuwwaarde?

De nieuwwaarde is het bedrag dat u nodig heeft om een nieuw en gelijkwaardig product te kopen nadat het beschadigd is.

Hoe werkt dit?
Als er wordt ingebroken in uw huis en een radio van een half jaar oud wordt gestolen, krijgt u de nieuwwaarde vergoed (als het onder de dekking van uw verzekering valt). U kunt dan direct naar de winkel om een nieuwe en gelijkwaardige radio te kopen.

Is de radio niet gestolen, maar beschadigd? Dan krijgt u het verschil tussen de nieuwwaarde en de restwaarde vergoed. Kost de radio in de winkel € 1.000,00 en is hij na de schade nog maar € 400,00 waard? Dan ontvangt u € 600,00 euro. Wij gebruiken een tabel om de restwaarde te berekenen.

Let op: als de schade hersteld kan worden voor een lager bedrag, dan krijgt u dat uiteraard vergoed om de schade te laten herstellen.

Wat is de dagwaarde?

Als uw inboedel minder waard is dan 40% van de nieuwwaarde, vergoeden wij de dagwaarde. We gebruiken hiervoor een afschrijvingstabel.

Hoe werkt dit?
U heeft een radio gekocht voor € 1500,00 en na 3 jaar is deze niets meer waard. De afschrijving is dan € 500,00 per jaar. Als de radio na twee jaar wordt gestolen, is de restwaarde nog maar € 500,00. Dit is minder dan 40% van de nieuwwaarde. Wij betalen dan de dagwaarde.

Iedere verzekeraar mag zelf bepalen wanneer hij de dagwaarde uitkeert en hoeveel dat is. De waarde wordt berekend op basis van de levensduur, dagwaardemeter of tweedehandswaarde van uw spullen. De waarde die de verzekeraar bepaalt, staat vast.

Wanneer vergoeden wij dagwaarde?

De meeste verzekeraars hanteren direct na aanvang van de verzekering de 40%-regeling. Sommige maatschappijen doen dit anders. Dus als het product voor 60% is afgeschreven ontvangt u de dagwaarde en niet meer de nieuwwaarde. Omdat wij voor verschillende verzekeringsmaatschappijen werken verschilt dat per maatschappij.

Wat is het verschil tussen een opstal- en inboedelverzekering?

Bij een opstalverzekering zijn de nagelvaste spullen in uw woning (keuken, muren, wc, dak) verzekerd tegen een aantal veel voorkomende schadegevallen. Bij een inboedelverzekering zijn de losse spullen (bank, televisie, spiegel) in uw woning verzekerd.

In de polisvoorwaarden staat beschreven wanneer u verzekerd bent voor schade. Op het polisblad staat welke polisvoorwaarden voor u gelden.

Wat moet u doen als een schade door iemand anders is veroorzaakt?

Wanneer een schade in uw woning door iemand is veroorzaakt, geeft u dit door aan uw inboedelverzekeraar. Uw inboedelverzekeraar handelt dit verder af met de aansprakelijkheidsverzekeraar (AVP) van de tegenpartij.

Als blijkt dat u er zelf niet voor bent verzekerd, kunt u de claim indienen bij de AVP van de tegenpartij.

.
Vragen over uw doorlopende reisverzekering

Wat zijn bijzondere (winter)sporten als keuze bij de Lancyr doorlopende reisverzekering?

Bij de Lancyr doorlopende reisverzekering heeft u de keuze om bijzondere (winter)sporten aanvullend mee te verzekeren. Deze sporten zijn namelijk niet standaard meeverzekerd.

Hieronder leest u welke bijzondere (winter)sporten dat zijn:

·         Abseilen

·         Balletskiën

·         Berg- en rotsklimmen

·         Big Foot

·         Bobsleeën

·         Buckelskiën

·         Bungeejumpen / bungee jumping

·         Canape-ing

·         Canyoning

·         Catcrawl

·         Cave rafting

·         Cliff jumping

·         Cross-country skiën

·         Deltavliegen

·         Downhill mountainbiken / Downhill (mountain) biking

·         Duo buckelskïen

·         Firn ski extreem

·         Firn blättern

·         Flottage

·         Fly By Wire

·         Formatiespringen

·         Freestyleskiën

·         Funboarden

·         Gästerennen

·         Glaciospeologie

·         Gletsjerskiën

·         Hanggliding

·         Heliskiën

·         Huskytochten

·         Hydrospeed

·         IJsduiken

·         IJshockey

·         IJsklimmen

·         IJswatervallen beklimmen

·         IJszeilen

·         Indoor wandklimmen

·         Kitesurfen

·         Klettern

·         Monoskiën

·         Off-piste skiën / snowboarden

·         Parachutespringen

·         Paragliding

·         Parapente

·         Paraskiën

·         Rennfiggl

·         Rodelen / rodeln

·         Schansspringen

·         Skeleton

·         Skijoring / skijøring

·         Skibob

·         Skibocken

·         Ski figuurspringen

·         Skisafari

·         Skispringen

·         Skivliegen

·         Skiwal

·         Ski-zeilen

·         Skyboot

·         Skysurfing

·         Sneeuwschoentochten

·         Sneeuwsurfen

·         Snorkelskiën

·         Snowscooter

·         Speedraces

·         Speleologie

·         Surfski

·         Swingbo

·         Tandemspringen

·         Telemarken

·         Tiefschneeskiën

·         Tijgeren

·         Tokkelen

·         Tourskiën

·         Ultralight vliegen

·         Wildwaterkanoën

·         Yetiballing

·         Zandskiën

·         Zeilvleugelvliegen

·         Zweefvliegen

 

.
.

Vragen over uw Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart (IMK)

Wat is de Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart?

De IMK is een internationaal verzekeringsbewijs. Op de IMK staat alle verzekeringsinformatie die u nodig heeft wanneer u schade rijdt in Nederland of het buitenland.

De kaart ziet er overal in Europa hetzelfde uit. Hij is dus voor iedereen herkenbaar en te ‘lezen’.

Is de IMK verplicht?

In principe niet. In Nederland niet (sinds 1972). In sommige andere landen en omstandigheden wel!

Het is wel handig om een verzekeringsbewijs (zoals de IMK) bij u te hebben. Iets waar alle belangrijke gegevens op staan. Als u dan schade oploopt, kan de politie overal binnen de EU nakijken hoe u verzekerd bent. Dat maakt de afwikkeling van de schade een stuk makkelijker.

Is de IMK verplicht voor een caravan?

Als een caravan of aanhangwagen hetzelfde kenteken heeft als het trekkend motorrijtuig is het voldoende dat er A + F op de IMK staat. Heeft de caravan of aanhangwagen een ander kenteken, dan moet in ELK land aangetoond kunnen worden dat deze WA verzekerd is. Dat kan dus met een IMK met alleen de F en het kenteken van de aanhanger.

Welke informatie staat er op de IMK?

  • Uw gegevens;
  • Uw verzekeringsnummer;
  • Uw verzekeringsmaatschappij;
  • De einddatum van uw verzekering (en dus geldigheid op dat moment);
  • In welke landen u wel of niet verzekerd bent.

In welke landen moet u de IMK bij hebben?

Binnen de EU is het niet nodig.
In de volgende niet EU landen heeft u ook geen IMK nodig:

  • Kroatië
  • Liechtenstein
  • IJsland
  • Noorwegen
  • Andorra
  • Zwitserland

Let op: Het is verstandig om de IMK wel mee te nemen. Er kunnen zich situaties voordoen waar een IMK nodig is. U kunt ook een geprinte- of een digitale IMK of een ander verzekeringsbewijs meenemen.

In andere landen buiten de EU moet u wél altijd een IMK bij u hebben. Anders moet u er één aan de grens kopen.

In welke landen heeft u de originele IMK nodig?

Bepaalde landen verplichten u om de originele papieren IMK bij u te hebben als u in dat land op vakantie of zakenreis bent. Dat betekent dat een zelf geprinte versie of digitale versie niet volstaat. Bel voor een originele IMK naar Het Nederlands Volmachtbedrijf via 013 – 507 07 18 (optie 3).

In onderstaande landen is een originele papieren IMK verplicht:

ALBANIË

AZERBEIDJAN

BOSNIË – HERZEGOVINA

MACEDONIË

MAROKKO

MOLDAVIË

MONTENEGRO

OEKRAÏNE

* SERVIË

TUNESIË

TURKIJE

* Slechts in bepaalde gebieden van Servië is de IMK geldig. Kosovo is afgescheiden van Servië en wordt door Servië niet erkend. Ook Internationaal is Kosovo niet als land erkend binnen het IMK verdrag. U heeft dus voor Kosovo, aan de Kosovaarse grens, een aparte verzekering nodig.

Is de IMK ook digitaal geldig?

JA en NEE. U kunt op reis met de IMK in uw e-mail of als afbeelding op uw tablet of smartphone. Wat telt is dat alle relevante gegevens goed leesbaar zijn. Lees onder het kopje In welke landen heeft u een originele IMK nodig? in welke landen een digitale IMK niet voldoende is.

Als u wilt, kunnen wij ook kosteloos één toesturen. Bel daarvoor Het Nederlands Volmachtbedrijf via 013 – 507 07 18 (optie 3).

Moet een IMK groen zijn?

Naast de indeling en de inhoud is ooit de groene kleur van het internationale verzekeringsbewijs vastgesteld (door de transport commissie van de Verenigde Naties). Per 1 juli 2020 mag het echter ook op wit papier geprint worden. In een aantal landen, dit kun je terug zien onder het kopje ‘In welke Landen heeft u een originele IMK nodig?’ heeft een bestuurder nog altijd een papieren IMK nodig. Dat mag dus per 1 juli 2020 ook op wit papier geprint zijn.

.
.

Vragen over uw rechtsbijstandverzekering

Waar kan ik terecht voor juridische hulp?

Bent u klant en heeft u een juridische vraag, of overweegt u een zaak te melden?  Raadpleeg uw polis of uw polisvoorwaarden welke rechtsbijstandverzekering u heeft. Kies hieronder het juiste telefoonnummer voor de beste en snelste hulp.

Lancyr Rechtsbijstandverzekering
De Lancyr Juridische Helpdesk is bereikbaar op 088-0204561
Maandag t/m donderdag 08.00 – 20.00 uur
Vrijdag 08.00 – 18:00 uur
Zaterdag 12.00 – 16:00 uur

De Lancyr juridische helpdesk wordt bemand door onafhankelijke, deskundige juristen die u kunnen helpen bij het bepalen van uw juridische positie, bij het beoordelen van de haalbaarheid van uw kwestie en bij het geven van advies over een eventuele vervolg actie.

ARAG Rechtsbijstandverzekering
Telefoonnummer: 033-4342342.

DAS Rechtsbijstandverzekering
Telefoonnummer: 020-6518888.

Hoe kunt u een beroep doen op de Lancyr Rechtsbijstandverzekering?

Als u een conflict heeft of denkt te krijgen, kunt u contact opnemen met de Lancyr juridische helpdesk via 088-0204561.